Recenze | Kouzelné tenisky mého kamaráda Percyho

Autor: Ulf Stark
Žánr: dětská literatura
Počet stran: 120
Rok vydání v ČR: 2015
Nakladatelství: PORTÁL

•○•○•○•○•

Malý klučina Ulf žije ve stínu svého bratra, který mu dennodenně dává najevo svou převahu staršího sourozence. Před rodiči jejich vztah působí krásně bratrsky nevinně, ale jakmile se zavřou pomyslné dveře, chudákovi Ulfovi začínají krušné  chvíle. Jak rád by měl v rukou sílu, která by ho udělala nepřemožitelným!
Díky dětské baculatosti se mu nedostává zrovna fyzických výkonů, chůze po kladině se pro něj stává přímo hororovou záležitostí, málokdy se stane, že by si při pádu z ne zrovna široké příčky nenatloukl pozadí. Jeho kamarádi přitom podobné aktivity v hodinách tělocviku zvládají bez problémů! Navíc musí jako jediný ze třídy chodit na nožní cvičení, protože nemá žádnou nožní klenbu. Další věc, jíž se od vrstevníků odlišuje.

Percy, spolužák ze třídy, je oproti Ulfovi naprosto odlišný. Jakoukoli výzvu zvládá s bravurou a bez zaváhání, mezi vrstevníky je oblíbený - pro Ulfa je dokonalým vzorem a za přátelství s ním by obětoval cokoliv. Vždyť se nepodobá ani jednomu z jeho přátel! Percy boxuje, umí se rvát a  nic neřeší. Ulf chce být jako on, chce se umět postavit překážkách, zdolat je sám...

Když se Ulf dozví o záhadné moci Percyho tenisek, je si jistý, že s nimi by vyřešil jakýkoli zádrhel a bratrovi by dal konečně na frak. Neváhá nashromáždit různé věci z domova, aby je vyměnil za polorozpadlé tenisky kamaráda. Podle Percyho jsou kouzelné a Ulf v nich vidí spásu, záchranu před modřinami a posmíváním. V jejich magickou moc vážně a ochotně věří.

"Zkrátka a dobře  K-O-U-Z-E-L-N-Ý," opakoval. "Jak by jinak bylo možný, že mi to tak jde na kladině? Proč myslíš, že se tak skvěle umím prát? Proč jsem tak šťastnej?"

A ono se to skutečně stane. Ulf se mávnutím proutku změní ve frajera, který si troufne přeběhnout kladinu, které se ještě do nedávna bál jako čert kříže, najednou nalézá ztracenou odvahu a smělost, a co víc, zjišťuje, že  se za velkým naparováním skrývá stejná duše jako má on sám, Ulf...

Na pohled milá a vtipná kniha už jen samotnou obálkou nabuzuje představy o zajímavých a zábavných situacích, které bezesporu uvnitř knihy čekají společně s Ulfem. Doprovodné obrázky doplňují představivost, což čtenáři umožňuje se do Ulfova příběhu více vcítit, nepopíraje fakt, že pro děti je četba mnohem záživnější s přítomností kreseb. Dokonce i já uvítala malůvky, jež tak pěkně zprostředkovávaly kontakt s Ulfíkem...

Ani si nevzpomínám, kdy naposledy jsem měla tu možnost nahlédnout do dětské knížky. Trošičku mi na mysl vytanuly obavy, zda knihu vůbec přelouskám, v co nejkratším termínu. A ejhle, člověka by to nenapadlo, ale jedná se opravdu o osvěžující seanci! Žádné složitosti, ani zapeklité děje - pouze vtipné trampoty jednoho malého chlapce, který si nevěří a hledá cestu ze svého otloukánství. Děti, pro které je tato kniha určená, zde určitě najdou to, co samy občas cítí a chtějí svůj úděl změnit. Kniha je stravitelná po stránce délky i velikosti písmenek, ani samotná četba není zdlouhavá, děj jednoduše plyne. Ulf je zkrátka hrdina, se kterým se musíte spřátelit, i když nechcete.  Nejspíše s Ulfem seznámím svého malého bratrance, který je mu věkově blízko. Bezesporu se mu také zalíbí! Za mě palec nahoru!

4/5
Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství
Knihu můžete zakoupit zde.