Vzhůru za sluncem...

10:19
Vzhůru za sluncem...

Dříve, než si Beryl splnila svůj životní cíl, ke kterému postupně a cílevědomě spěla, musela projít složitou osudovou cestou, která ji poslala směrem, kde slunce je spalující a sucho sžíravé a neúnosné, ale země je krásná a divoká. Stejně jako odvážná a vášnivě nezkrotná Beryl.

Beryl Markhamová byla životně spjata s Afrikou. Ve čtyřech letech se společně s rodiči odstěhovala do Keni, čímž započala její africká dobrodružství. Byla malé bílé dítě uprostřed černé Afriky. Nicméně její matka necítila, že by chtěla takový život žít, a proto svou malou dcerku opustila a vrátila se zpět do Velké Británie. Beryl tak zůstala sama s otcem na koňské farmě, který se spíše staral o výcvik dostihových koní, než o výchovu vlastní dcerky, která měla svou hlavu. Tuto roli z části převzal místní domorodý kmen, avšak vlivem nekonvenční a volnější výchovy se z Beryl stala mladá svobodomyslná a nezávislá žena s vlastními sny a ideály. Chtěla jít ve šlépějích svého otce, ba ještě dál, chtěla se stát nejlepší cvičitelkou koní na světě. I přes mnohé překážky, jež jí pod nohy kladla společnost, pro kterou byla Beryl nezkrotným živlem zcela se vymykajícím zažitým konvencím, dosáhla svého cíle a stala se nejmladší cvičitelkou koní na území Afriky.

Beryl oplývala vášnivou duší, která prahla po tom, poznat co nejvíce. Stejně jako se jí dařilo dosáhnout svých předsevzetích, na poli milostných vztahů to bylo právě naopak. Zažila celkem tři nepovedená manželství, přestože milovala celým svým srdcem. Ať to byl sňatek z rozumu s mužem alkoholikem, s nímž byla Beryl nešťastná a cítila se uvězněná ve vlastním životě, nebo skandální láska k okouzlujícímu Denisu Finchi Hattonovi, milenci slavné baronky Blixenové. Beryl pronásledující skandály i opovržení ze strany společnosti, a tak nakonec zůstávala sama, nešťastná a zklamaná, opuštěná a zlomená. Její sláva si vybírala daň. Ale i když se možná zdá, že pro Beryl nemohla štěstí nadále existovat, smysl života nalezla jak na koňském hřbetu, ale i v kokpitu letadla - vysoko nad zemí, svobodná a nespoutaná.

Paula McLainová, úspěšná a uznávaná autorka, představuje knihu Létala jsem za sluncem, kde líčí osudy odvážné Beryl Markhamové, která se nebála jít za svým osudem a sny. Její postava je složitá a Paule se to podařilo skvěle vystihnout tak, aniž by čtenář ztrácel kontakt s průběhem knihy. Beryl je sympatická žena s ohromným smyslem pro chuť k životu a snahou dosáhnout věcí, které pro ostatní zůstávají pouhou ideou, zamlženou představou. Paulin příběh je silný, útočí na všechny citové buňky ve vašem těle, společně s ní, a s Beryl především, prožíváte životní strasti a pády, nadšení a lásku, úspěchy a pády, a další částečky život, jež byly pro Beryl osudové.

Létala jsem za sluncem je chytlavá kniha se silným příběhem, jež ve vás zanechá hluboké stopy, jako by se otiskly do tvrdé africké země a navždy tam zanechaly svůj odkaz, vzpomínku na silnou a vnímavou ženu, jejíž lidská podstata měla překonat strastiplnou cestu. Autorka vás hloubkou příběhu donutí vzhlížet k nezapomenutelné Beryl, která i přes všechny nesnáze došla tam, kam chtěla. Přináší inspiraci i pro nás samotné, ukazuje, že pokud jdeme za tím, v co věříme, můžeme svoji touhu převést do reálné podoby.

Hodnocení: 89 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství Metafora.
Knihu můžete zakoupit zde.