TAG: Čtecí návyky

12:46

Už pár dní dumám nad tím, jakými články oživit můj začínající blog, avšak ze všech těch nápadů a možností mi jde hlava kolem. Nakonec jsem si  řekla, že juknu na jiné blogy a zapojím se do nějakých zajímavých akciček z díla nápaditých blogerů. A tak jsem skončila u tagu Čtecí návyky z blogu Books are my life. Směle do toho!

•○•○•○•○•

1. Máš doma určité místo na čtení?
Nedá se přímo říci, že by nějaké místo zaujímalo v mé stupnici oblíbenosti první příčku. Avšak nejraději a hlavně nejčastěji čtu v posteli, kde nehrozí vyrušení (maximálně od bratra, který beztak většinu dne tráví v obýváků a do pokoje přichází jen pro určité nezbytnosti). Jenže v nočních hodinách, kdy se nemohu od knihy odtrhnout, ale víčka klesají únavou, se prostředí postele stává spíše záležitostí relaxační než čtecí. Nastávají i chvíle, kdy se chci vytrhnout z náruče samoty, proto čtu i u televize s rodinou kolem sebe. Je však otázkou, zda z toho čtení něco mám, většinou knihu nakonec odložím a čumím na televizi...

2. Záložka nebo kousek papírku, který se právě válí poblíž?
Kdysi jsem trpěla úchylkou na romantické historické knížky (dnes se patrně zmenšila, přesto stále přetrvává), a proto mé chtivé oči stále brouzdaly po internetu a hledaly různé obrázky vztahující se k tématu. Jednou jsem ke svému nadšení objevila záložky s milostnými dvojicemi v úžasných historických ohozech a od té doby si je neustále tiskla. Za tu dobu se mi jich nahromadilo podstatné množství, a nutno podotknout, že je používám doteď... Když však není nablízku ani jedna z opotřebovaných záložek, sáhnu po nejbližším papíru, útržku či jízdence.

3. Můžeš prostě jen tak přestat číst nebo nejprve dočteš kapitolu?
Přestat číst dokáži docela jednoduše, ale dělám to nerada. Když potřebuji narychlo odejít či přichází vyrušení, knihu ihned zavřu. Přesto, pokud mohu, nejprve dočtu kapitolu. Nesnáším chvíli, kdy je děj napínavý a najednou přijde někdo oxidovat, aby mi kazil počteníčko.

4. Jíš nebo piješ během čtení?
Veškeré stravování se snažím při přelouskávání knihy omezovat. Bůh ví proč, mne deptá pohyb pusy při čtení. Nepočítaje věčné drobení na knihu a všude kolem sebe. Už jen pro ten pocit, abych se nevydávala za prase, raději počkám s jídlem na jiné chvíle a pití odkládám na koberec vedle postele s příležitostným loknutím. 

5. Posloucháš u čtení hudbu nebo televizi?
Jak jsem již psala, u televize občas čtu, ale s malou pozorností. Je těžké soustředit se, když z jedné strany řívou filmoví hrdinové, případně jedna z těch vtíravých reklam, a na druhé posloucháte rozhovory mezi bráchou a mámou.  S  hudbou se však ocitám zcela na jiné úrovni. Především v jiné dimenzi. Kolikrát si nasadím sluchátka a hodiny poslouchám oblíbené hity, což později přináší i své ovoce: jakmile si písničku pustím, vybavím si k ní danou knihu nebo pasáž!

6. Čteš vždy pouze jednu knihu nebo několik naráz?
Záleží na určité knize či náladě. Protože tituly si vybírám zásadně podle chuti a duševního rozpoložení. Stává se, že začnu číst něco, co se mi najednou zprotiví a já mám utkvělý pocit, že si musím ihned jít přečíst určitou knihu nebo žánr. Například teď mi vedle postele leží hned tři...

7. Preferuješ čtení doma nebo čteš kdekoliv?
Spíše mám raději čtení doma, zahrabaná v postýlce s dobrým čajem nebo kakaem. Nicméně, v letních časech, jako jsou teď, trávím dny s knihou v houpací síti skvěle kryta mohutným houštím a větvemi stromu. Tomu říkám pravá přírodní schovka! 

8. Čteš nahlas nebo pouze ve své mysli?
Zásadně v duchu, ve své bláznivé palici. Hlasité předčítání maximálně podstupuji ve škole, z donucení. Nepočítaje fakt, že myšlenkové čtení odsýpá mnohem rychleji. A možná by nezasvěcený mohl nabýt dojmu, že jsem se zbláznila či si povídám sama se sebou.

9. Čteš některé pasáže dopředu nebo dokonce přeskakuješ kapitoly?
Občas neodolám a juknu na pár řádků poslední kapitoly, abych se přesvědčila, že hrdinové dostanou šťastný konec nebo splní má očekávání. 

10. Lámeš hřbet nebo se jej snažíš uchovat jako nový?
Snažím se knihu zachovat v původní stavu, bez kazů na hřbetě i na stránkách. U paperbacků se tomu dá těžko zabránit, přesto usiluji o co nejmenší poničení. Krvácí mi srdce nad pohledem na zdevastovanou knihu.

11. Píšeš do knih?
Nikdy! Dostávám kopřivku jen z toho, když knihu omylem natrhnu nebo ji zašpiním. Považovala bych to za znesvěcení. Amen.

Žádné komentáře:

Děkuji za pár písmenek!

Používá technologii služby Blogger.